Friday 25 May 2012

BUSSINESS IDEA

clip_image002

BUSINESS IDEA

clip_image004[Version 1.0]

 
                                                              

1. Noor Emma Safura bt Othman

2. Jennifer Roberts a/p Chelvanayagam

3. Norzanah bt Yahya

4. Sarifuddin b Sainddin

5. Subanitya a/p Kathiyaiah

Contact Details:

Universiti Teknologi Malaysia

SPACE (Caw Kuala Lumpur)

Jalan Semarak

54100 Kuala Lumpur

E-mail: ITEeSolutionTrain@gmail.com

Kandungan

Seksyen 1.0 RINGKASAN EKSEKUTIF ………………………………………..

1

Seksyen 2.0 KETERANGAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN……………

1

Seksyen 3.0 KETERANGAN TEKNOLOGI ………….…………………………

2

Seksyen 4.0 PASARAN DAN PERSAINGAN…………………………………..

2

Seksyen 5.0 BISNES MODEL………….……………………………………….

3 – 5

Seksyen 1.0 RINGKASAN EKSEKUTIF

eSolution adalah sebuah syarikat baru yang bercita-cita tinggi, berinovatif untuk menjadikan perniagaan didalam khidmat latihan dan perundingan. Memiliki jururunding yang berpengalaman menerajui sebagai Presiden, eSolution berhasrat untuk berkembang pada lebih daripada 30% setahun melalui perkhidmatan pelanggan yang kukuh, pelan jualan hebat, strategi berdaya saing, dan memiliki sekumpulan orang-orang yang membawa tenaga dinamik kepada syarikat dan proses penjualaan.

MAMPU merupakan agensi Kerajaan mengeluarkan pekeliling untuk menggalakkan jabatan-jabatan kerajaan menggunakan produk –produk perisian sumber terbuka (Open Source) sebagai langkah penjimatan wang pembangunan kerajaan. Dengan kesempatan ini, eSolution ditubuhkan untuk memberi perkhidmatan perundingan dan latihan kepada jabatan-jabatan kerajaan yang ingin menyahut saranan ini. Walaupun pengguna mempunyai maklumat di hujung jari melalui carian di internet, eSolution percaya konsep sentuhan manusia (human touch) dan pembelajaran secara tutor lebih efektif. Khidmat perundingan yang diberi kepada pengguna adalah mengikut persekitaran sebenar pengguna. Pengguna diberi kebebasan untuk memilih jenis kursus dan method penyampaian yang diinginkan.

___________________________________________________

Seksyen 2.0 KETERANGAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN

 

eSolution menawarkan perkhidmatan berkaitan dengan produk perisian sumber terbuka (Open Source):

  • Menyediakan Modul Latihan yang telah dibangunkan menggunakan Metadologi Pembelajaran Latihan Kreatif bagi produk Perisisan terbuka yang telah dikaji selidik dengan teliti yang diamalkan oleh pendidik tempatan dan antarabangsa dan disahkan oleh badan yang diiktiraf. Modul Latihan perisian sumber terbuka ini mengikut kategori ( Basic, Intemediate dan Advance) dengan jaminan minimum satu tahun atau lebih bergantung pada keperluan pengguna dan mempunyai penjenamaan dan sistem latihan yang melibatkan Hak Cipta.
  • Memberi perkhidmatan call centre untuk perkhidmatan kepada pelanggan dibawah tempoh jaminan, jururunding bagi pelanggan baru yang ingin melanggan Modul Latihan ini.
  • Mengadakan latihan menggunakan Modul Latihan ini kepada organisasi kerajaan, swasta, pendidikan tinggi, sekolah-sekolah dan persendirian.
  • Menyediakan harga istimewa dan mendapat update version selama dua tahun purcuma bagi Modul Latihan, bagi pelanggan yang melanggan Modul Latihan lebih dari 10 jenis kategori produk perisian terbuka
  • Melatih tenaga pengajar yang berminat memberikan latihan menggunakan Modul ini. Tenaga pengajar tersebut perlu melalui proses ‘pensijilan’ yang diiktiraf oleh badan yang diiktiraf untuk perisian sumber terbuka dengan syarat-syarat tertentu

___________________________________________________

Seksyen 3.0 KETERANGAN TEKNOLOGI

Produk Sumber Terbuka mempunyai variasi di dalam pelbagai bidang termasuk bidang kewangan, perubatan, telekomunikasi dan lain-lain bidang utama, setiap produk juga wujud dari bentuk aplikasi automasi pejabat, aplikasi desktop hingga ke apliikasi pengurusan pangkalan data.

Setiap produk mempunyai keistimewaan dan fungsi yang tersendiri kerana produk tersebut berkemampuan, mudah dan cepat berkembang terutamanya dari segi fungsi. Setiap perkembangan atau perluasan fungsi produk memberi peluang kepada eSolution untuk memanafaatkan dengan membahagikan produk mengikut tahap kecekapan pengguna.

Menyediakan Modul Latihan yang telah dibangunkan menggunakan Metadologi Pembelajaran Latihan Kreatif bagi produk Perisisan terbuka yang telah dikaji selidik dengan teliti yang diamalkan oleh pendidik tempatan dan antarabangsa dan disahkan oleh badan yang diiktiraf. Modul Latihan perisian sumber terbuka ini mengikut kategori ( Basic, Intemediate dan Advance)

Setiap Modul Latihan yang di beli akan mendapat jaminan minimum satu tahun. Didalam tempoh jaminan pelanggan boleh berinteraksi dengan tenaga pengajar melalui laman web khas dan mendapat beberapa maklumat tambahan mengenai produk perisian terbuka. Setiap pelanggan perlu mendaftar dan memasukkan kod belian Modul Latihan yang telah dibeli. Setiap pelanggan akan diwujudkan satu platform chating, facebook dan twiter untuk berkongsi pengalaman menggunakan Modul Latihan dengan tenaga pengajar

Seksyen 4.0 PASARAN DAN PERSAINGAN

Strategi pemasaran yang akan digunapakai:

  • Taklimat Penjimatan kos kepada pengguna, sector kerajaan dan swasta
  • Mewujudkan laman web syarikat mengenai produk Modul Latihan perisian terbuka.
  • Mewujudkan satu platform chating, facebook dan twiter untuk berkongsi pengalaman menggunakan Modul Latihan antara pengguna dan tenaga pengajar .
  • Mengikuti perkembangan semasa mengenai program IT dengan bekerjasama mengadakan road tour setiap negeri bersama badan kerajaan seperti MAMPU untuk kempen, pameran produk , taklimat menyedarkan pengguna penggunaan produk perisian terbuka dengan menawarkan Modul Latihan yang asas secara percuma.
  • Bekerjasama dengan Kementerian Pendidikan memasukan Modul Latihan sebagai sukatan pelajaran mengikut kategori bagi pusat pendidikan tinggi, sekolah-sekolah menengah, bagi menggalakan menggunakan aplikasi ‘sumber terbuka mengikuti perkembangan perisian terkini dengan memberikan diskaun yang hebat.
  • Mendekati Bahagian Teknologi Maklumat bagi agensi Kerajaan terbabit dengan memberi taklimat ‘Kesedaran penjimatan wang di dalam pembangunan aplikasi’.
  • Menjemput agensi Kerajaan, swasta dan pengguna perseorangan yang telah menggunakan produk untuk berkongsi pengalaman di laman Facebook dan Twiter.
  • Bekerjasama dengan pembekal computer dan server sepertti Dell, Compaq, IBM dan Acer bagi menawarkan Latihan dalam pakej pembelian computer atau server yang menggunakan perisian sumber terbuka kepada pelanggan yang membelinya.

Strategi penjualan yang akan digunapakai:

  • Penjimatan sebanyak 70% pembelian produk sumber terbuka berbanding produk yang berlesen. Ini menimatkan kos pengguna , sekor kerajaan dan swasta
  • Kursus dibahagikan mengikut tahap kecekapan (Asas,Pertengahan,Mahir)
  • Setiap pembelian Modul Latihan akan mendapat jaminan minimum 1 tahun dan mendapat khidmat nasihat dari tenaga pakar.
  • Untuk tujuan akademik di pusat pengajian tinggi Modul Latihan Asas akan diperkenalkan secara percuma ke Kementerian Pelajaran untuk dimasukan sebagai Modul Pembelajaran
  • Untuk tujuan meluaskan pasaran kerjasama dengan syarikat pembekal computer dan server seperti HP, Dell dan IBM dengan memasukan pakej pembelian computer atau server menggunakan produk perisian sumber terbuka akan dipakejkan dengan latihan. Setiap pelanggan yang mengambil pakej ini berpeluang menghadiri latihan yang disediakan menggunakan Modul Pakej yang ditawarkan.
  • Tenaga pengajar adalah yang terlatih dan telah diiktiraf oleh badan yang diiktiraf di negara dan luar negara.

Persaingan

1. MAMPU OSCC (Malaysia Public Sector Open Source Sofware Program)

a. Menawarkan kursus secara percuma namun sangat terhad.

b. Menawarkan kursus pada tarikh dan masa yang ditetapkan oleh penganjur.

c. Jenis aplikasi yang ditawarkan amat terhad.

d. Lokasi kursus bertempat di pejabat OSCC, Cyberjaya.

e. Modul Latihan yang diwujudkan terhad

2. LiveWEBS Network & Technology Sdn. Bhd.

a. Menawarkan kursus PHP dan MySQL sahaja.

b. Lokasi kursus di Puchong.

___________________________________________________

Seksyen 5.0 BISNES MODEL

Core Strategy

i. Business Mission

"Untuk menggalakkan Modul Latihan Kreatif ® program latihan di seluruh dunia sebagai produk yang bertaraf dunia"

ii. Product / Market scope

Kerajaan, Swasta, Pusat Pengajian Tinggi dan Sekolah Menengah

iii. Basis For Differentiation

Modul Latihan tidak menerapkan matapelajaran asas semata-mata. Ia menawarkan pengalaman pembelajaran yang imaginative kepada pelajar. Ia mewujudkan proses pembelajaran yang lebih seronak dan focus dengan metadologi kreatif Modul Latihan yang dikaji selidik dengan teliti yang diamalkan oleh pendidik tempatan dan antarabangsa.

Strategic Recources

i. Core competencies

· Terdapat pendekatan lain yang dijadikan elemen pembelajaran seperti produk perisian terbuka untuk kegunaan pembangunan system, data center dan office aotomasi. Ia memberi pendedahan secara kreaif supaya mereka yakin menggunakannya dengan mendapat panduan dan khidmat bantuan tenaga pakar yang terlatih sepanjang tempoh jaminan.

ii. Strategic Assets

· Modul Latihan yang telah dibangunkan menggunakan Metadologi Pembelajaran Latihan Kreatif bagi produk Perisisan terbuka yang telah dikaji selidik dengan teliti yang diamalkan oleh pendidik tempatan dan antarabangsa dan disahkan oleh badan yang diiktiraf. Modul Latihan perisian sumber terbuka ini mengikut kategori ( Basic, Intemediate dan Advance) dengan jaminan minimum satu tahun atau lebih bergantung pada keperluan pengguna dan mempunyai penjenamaan dan sistem latihan yang melibatkan Hak Cipta.

Partnership Network

i. Suppliers

Pihak Kerajaan seperti MAMPU, Kementerian Pendidikan, swasta seperti syarikat IT dan pembekal computer ( Dell, IBM dan HP/Compaq), akademik seperti Politeknik dan Universiti dan produk perisian terbuka

ii. Patners

  • Metadologi Pembelajaran Kreatif Modul Latihan dikajiselidik oleh pendidik tempatan dan antarabangsa
  • Tenaga pelajar bukan sahaja yang terlatih dan berpengalaman tetapi pelanggan yang dibawh jaminan berhak berinteraksi dengan tenaga pengajar untuk tujuan pembelajaran

iii. Other Key Relationship

  • Pengalaman dari kumpulan pendidik Perisian Terbuka Open Source dengan kerja sama pihak kerajaan seperti MAMPU, Kementerian Pendidikan dan badan yang diiktiraf di dalam dan luar negara
  • Kerjasama dengan yang erat bersama pembekal computer dan server seperti Dell, Compaq dan IBM
  • Kualiti dan Penyelidikan yang berterusan dan peningkatan pembangunan dan program yang berterusan telah membolehkan produk ini berkualiti kekal di pucuk pimpinan, menerajui latihan ke dalam era yang gemilang dan eksklusif.

Customer Interface

i. Target Customer

Pihak Kerajaan, swasta, akademik, dan persendirian yang ingin menggunakan produk perisian terbuka

ii. Fulfilment and support

Peluang tenaga pengajar terlatih bagi mengajar Modul Latihan yang Kretaif

Menjadi sebahagian daripada model perniagaan untuk abad ke-21. Ia terdiri daripada:
• Nama Jenama Superior
• Rangkaian Terbesar Rangkaian Modul Latihan Produk Open Source
• diiktiraf antarabangsa
• Rangkaian Sokongan yang meluas
Menawarkan
• Latihan & Pembangunan Komprehensif
• Kualiti Bahan Pengajaran, Alat & Peralatan
• Penyelidikan & Pembangunan yang berterusan