BUSINESS IDEA
[Version 1.0]
Kandungan
Seksyen 1.0 RINGKASAN EKSEKUTIF ……………………………………….. | 1 |
Seksyen 2.0 KETERANGAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN…………… | 1 |
Seksyen 3.0 KETERANGAN TEKNOLOGI ………….………………………… | 2 |
Seksyen 4.0 PASARAN DAN PERSAINGAN………………………………….. | 2 |
Seksyen 5.0 BISNES MODEL………….………………………………………. | 3 – 5 |
Seksyen 1.0 RINGKASAN EKSEKUTIF | |
eSolution adalah sebuah syarikat baru yang bercita-cita tinggi, berinovatif untuk menjadikan perniagaan didalam khidmat latihan dan perundingan. Memiliki jururunding yang berpengalaman menerajui sebagai Presiden, eSolution berhasrat untuk berkembang pada lebih daripada 30% setahun melalui perkhidmatan pelanggan yang kukuh, pelan jualan hebat, strategi berdaya saing, dan memiliki sekumpulan orang-orang yang membawa tenaga dinamik kepada syarikat dan proses penjualaan. MAMPU merupakan agensi Kerajaan mengeluarkan pekeliling untuk menggalakkan jabatan-jabatan kerajaan menggunakan produk –produk perisian sumber terbuka (Open Source) sebagai langkah penjimatan wang pembangunan kerajaan. Dengan kesempatan ini, eSolution ditubuhkan untuk memberi perkhidmatan perundingan dan latihan kepada jabatan-jabatan kerajaan yang ingin menyahut saranan ini. Walaupun pengguna mempunyai maklumat di hujung jari melalui carian di internet, eSolution percaya konsep sentuhan manusia (human touch) dan pembelajaran secara tutor lebih efektif. Khidmat perundingan yang diberi kepada pengguna adalah mengikut persekitaran sebenar pengguna. Pengguna diberi kebebasan untuk memilih jenis kursus dan method penyampaian yang diinginkan. ___________________________________________________ | |
Seksyen 2.0 KETERANGAN PRODUK DAN PERKHIDMATAN | |
| eSolution menawarkan perkhidmatan berkaitan dengan produk perisian sumber terbuka (Open Source):
___________________________________________________ |
Seksyen 3.0 KETERANGAN TEKNOLOGI | |
| Produk Sumber Terbuka mempunyai variasi di dalam pelbagai bidang termasuk bidang kewangan, perubatan, telekomunikasi dan lain-lain bidang utama, setiap produk juga wujud dari bentuk aplikasi automasi pejabat, aplikasi desktop hingga ke apliikasi pengurusan pangkalan data. Setiap produk mempunyai keistimewaan dan fungsi yang tersendiri kerana produk tersebut berkemampuan, mudah dan cepat berkembang terutamanya dari segi fungsi. Setiap perkembangan atau perluasan fungsi produk memberi peluang kepada eSolution untuk memanafaatkan dengan membahagikan produk mengikut tahap kecekapan pengguna. Menyediakan Modul Latihan yang telah dibangunkan menggunakan Metadologi Pembelajaran Latihan Kreatif bagi produk Perisisan terbuka yang telah dikaji selidik dengan teliti yang diamalkan oleh pendidik tempatan dan antarabangsa dan disahkan oleh badan yang diiktiraf. Modul Latihan perisian sumber terbuka ini mengikut kategori ( Basic, Intemediate dan Advance) Setiap Modul Latihan yang di beli akan mendapat jaminan minimum satu tahun. Didalam tempoh jaminan pelanggan boleh berinteraksi dengan tenaga pengajar melalui laman web khas dan mendapat beberapa maklumat tambahan mengenai produk perisian terbuka. Setiap pelanggan perlu mendaftar dan memasukkan kod belian Modul Latihan yang telah dibeli. Setiap pelanggan akan diwujudkan satu platform chating, facebook dan twiter untuk berkongsi pengalaman menggunakan Modul Latihan dengan tenaga pengajar |
Seksyen 4.0 PASARAN DAN PERSAINGAN | |
| Strategi pemasaran yang akan digunapakai:
Strategi penjualan yang akan digunapakai:
Persaingan 1. MAMPU OSCC (Malaysia Public Sector Open Source Sofware Program) a. Menawarkan kursus secara percuma namun sangat terhad. b. Menawarkan kursus pada tarikh dan masa yang ditetapkan oleh penganjur. c. Jenis aplikasi yang ditawarkan amat terhad. d. Lokasi kursus bertempat di pejabat OSCC, Cyberjaya. e. Modul Latihan yang diwujudkan terhad 2. LiveWEBS Network & Technology Sdn. Bhd. a. Menawarkan kursus PHP dan MySQL sahaja. b. Lokasi kursus di Puchong. ___________________________________________________ |
Seksyen 5.0 BISNES MODEL | |
| Core Strategy i. Business Mission "Untuk menggalakkan Modul Latihan Kreatif ® program latihan di seluruh dunia sebagai produk yang bertaraf dunia" ii. Product / Market scope Kerajaan, Swasta, Pusat Pengajian Tinggi dan Sekolah Menengah iii. Basis For Differentiation Modul Latihan tidak menerapkan matapelajaran asas semata-mata. Ia menawarkan pengalaman pembelajaran yang imaginative kepada pelajar. Ia mewujudkan proses pembelajaran yang lebih seronak dan focus dengan metadologi kreatif Modul Latihan yang dikaji selidik dengan teliti yang diamalkan oleh pendidik tempatan dan antarabangsa. Strategic Recources i. Core competencies · Terdapat pendekatan lain yang dijadikan elemen pembelajaran seperti produk perisian terbuka untuk kegunaan pembangunan system, data center dan office aotomasi. Ia memberi pendedahan secara kreaif supaya mereka yakin menggunakannya dengan mendapat panduan dan khidmat bantuan tenaga pakar yang terlatih sepanjang tempoh jaminan. ii. Strategic Assets · Modul Latihan yang telah dibangunkan menggunakan Metadologi Pembelajaran Latihan Kreatif bagi produk Perisisan terbuka yang telah dikaji selidik dengan teliti yang diamalkan oleh pendidik tempatan dan antarabangsa dan disahkan oleh badan yang diiktiraf. Modul Latihan perisian sumber terbuka ini mengikut kategori ( Basic, Intemediate dan Advance) dengan jaminan minimum satu tahun atau lebih bergantung pada keperluan pengguna dan mempunyai penjenamaan dan sistem latihan yang melibatkan Hak Cipta. Partnership Network i. Suppliers Pihak Kerajaan seperti MAMPU, Kementerian Pendidikan, swasta seperti syarikat IT dan pembekal computer ( Dell, IBM dan HP/Compaq), akademik seperti Politeknik dan Universiti dan produk perisian terbuka ii. Patners
iii. Other Key Relationship
Customer Interface i. Target Customer Pihak Kerajaan, swasta, akademik, dan persendirian yang ingin menggunakan produk perisian terbuka ii. Fulfilment and support Peluang tenaga pengajar terlatih bagi mengajar Modul Latihan yang Kretaif Menjadi sebahagian daripada model perniagaan untuk abad ke-21. Ia terdiri daripada: |
|